E-ticarete girmek çok kolay gibi görünse de işin iç kısmı pek de öyle değil. Tedarikçiye ulaşmak, bankalar ve kargo şirketleriyle anlaşma yapmak… Tabii bir de internet ortamındaki fiyat rekabetinde ayakta kalabilmek oldukça zorlu bir süreç gerektiriyor. Peki tüm bunları biri sizin için yapsaydı ve siz birkaç dakikanızı ayırıp, aynı gün içinde hem sitenizi kurmuş hem ürünlerinizi belirlemiş hem de yine aynı gün içinde satış yapmaya başlasaydınız nasıl olurdu?
Temmuz 2012′de kurulan ve 2 aydır da aktifbir şekilde hizmet vermekte olan
İncir.com‘un Genel Müdürü Yusuf Yıldırım, bunun mümkün olduğunu söylüyor ve İncir.com üzerinde kullanıcıların kolaylıkla mağaza açabildiklerini ve hatta şu an
500 civarında sanal mağazayla çalıştıklarını da sözlerine ekliyor. Ofisimizde ağırladığımız Yusuf Bey ile İncir.com üzerine uzunca bir sohbet gerçekleştirdik. Peki neler mi konuştuk?
Sinan: İncir.com’dan biraz bahseder misiniz?
Yusuf Yıldırım: İncir.com aslında sadece bir e-ticaret değil aynı zamanda bir de
network marketing platformu. Bu platform üzerinde kullanıcılar birkaç dakika içinde kendi mağazasını açma fırsatı bularak e-ticarete adım atabiliyor. İncir.com olarak yaptığımız bir e-ticaret şirketi kurarken ilk başta aşılması gereken zorlukların büyük bir kısmını ortadan kaldırarak herkesin online mağaza açabilmesine ön ayak olmak. Bu platformda sağlamak istediğimiz anlayış “
kazan-kazan” prensibi bir bakıma.
Biz gerekli
alt yapı ve
ürün tedariği gibi konuları sağladıktan sonra pazarlama konusunu kişilerin kendi tercihlerine bırakıyoruz. Farklılaşmak için ne gibi çalışmalar yapmak istiyorlarsa o şekilde öne çıkabiliyorlar. O konuda biz sadece mağaza sahiplerini yönlendirip, eğitiyoruz.
S: İş modelinizi geliştirmeyi düşünüyor musunuz?
Y: Yukarıda bahsettiklerimin dışında İncir.com’da ilerleyen dönemlerde alt mağaza sistemi olacak. Burada da
Amway‘in modeline benzer bir sistem işleyecek. Böylelikle sizin alt mağazanızın yaptığı satışlardan komisyon alabileceksiniz ve ne kadar çok alt mağazanız ve onların alt mağazası olursa sizin de kazancınız o kadar artacak.
S: Hedef kitlenizi kimler oluşturuyor?
Y: Normal bir e-ticaret sitesinden farklı olarak tüm Türkiye’yi hedefliyoruz. Bunun içinde internetten alışveriş yapmayan kesim de bulunuyor. İncir.com üzerinden biri mağaza açtığında, çevresinde internetten alışveriş yapmayanlara da satış yapabilme potansiyeli var. Kişi kendi alıp, çevresindeki kişilere bu ürünleri yollayabilir ya da sistemin nasıl işlediğini anlatarak yol gösterebilir. Sanal mağaza açanlar, başka bir kişinin adına sipariş verebilir ve alıcı da kapıda ödemeyi gerçekleştirebilir. Böylelikle internetten daha önce alışveriş yapmamış kişiler bu şekilde sisteme dahil olabilirler.
“Biz şirketlerle her halükarda %50 kar paylaşımıyla çalışıyoruz”
S: Toplamda kaç ürün bulunuyor?
Y: Toplamda şu an 270.000′in üzerinde ürün bulunuyor. İlerleyen dönemlerde ürün çeşidini 450 ile 600 bin arasına çıkartma planımız da var. Ürün yelpazemizi bir tüketicinin her ihtiyacını karşılayabilecek seviyeye getirmek istiyoruz kısaca.
Bilgisayar ve elektronik ürün çeşitlerimiz çok fazla. Anne ve bebek ürünleri, ev eşyaları, dekorasyon, müzikle ilgili ürünler de şu an tedariğini yaptığımız ürünler arasında bulunuyor.
S: Herkes mağaza açabiliyor mu?
Y: Şu an ücretsiz bir şekilde herkes sanal mağaza açabiliyor. İlerleyen dönemlerde bunuücretli modele dönüştürmek istiyoruz. İlk ay ücretsiz denemenin ardından 10 – 25 TL gibi cüzi rakamlarla kullanıcılar mağaza açabilecekler. Mağaza sahipleri ayda 100 – 250 TL üzerinde satış yaptıklarında ücretsiz olarak bu işe devam edebilecekler. Bizim amacımız mağaza sahiplerinden para almak değil, onların satış yaparak networklerini genişletmelerini ve sonrasında da beraberce para kazanmak.
S: Şirket sahibi olmayanların yasal sorumluluklarını siz mi yerine getiriyorsunuz?
Y: Bizim asıl üzerinde durduğumuz konu bu; çünkü diğer haliyle çok küçük bir kesime hitap ediyor oluruz. Bizim sistemimiz üzerimizden sanal mağaza açanların satışlarından%20′lik stopaj kesintisi yapmak üzerine. Bu kesintiyi de kişinin adına biz devlete ödüyoruz.
S: Mağaza açan kullanıcılara ne gibi hizmetler sunuyorsunuz?
Y: Kullanıcılar standart logo ve standart tasarımla bir site açabiliyorlar. Site içinde, bizim tüm ürünlerimiz aktif bir şekilde yer alıyor. Kullanıcı bu ürünler içinden istediği kategorileri seçebiliyor. Mesela sadece anne ve bebek ürünü satmak istiyorsa kullanıcı diğer tüm ürün kategorilerini sistem üzerinden kapatabiliyor.
Sonrasında kendine bir tema seçiyor, eğer logo yapmayı biliyorsa kendi logosunu ekleyebiliyor. Logo yapmayı bilmiyorsa bizim hazır şablonlarımız üzerinden birini seçiyor ve biz ona bir logo hazırlıyoruz.
Tüm bunlar sonrasında mağaza kullanıma hazır oluyor. Kullanıcılara
başlangıç kılavuzu sunuyoruz. Buradan neler yapabileceklerine göz atabiliyorlar. Tanıtım kısmında
Google Adwords ya da
sosyal medyayı nasıl kullanabileceğini anlatıyoruz. Profesyonel olarak bir reklam yapmak istiyorlarsa anlaşmalı olduğumuz ajanslara yönlendiriyoruz onları ve kullanıcıların bütçeleri düşük dahi olsa ajanslar onlara yardımcı oluyor.
Bunların dışında İncir.com üzerinden mağaza açan kullanıcılara
SEO,
pazarlama ve Adwords gibi konularda
e-ticaret eğitimi de vererek onları bilinçlendirmeye çalışıyoruz.
“Ürünlerde 5 farklı fiyat katmanı bulunuyor.
S: Ürünlerin fiyatlarını siz mi belirliyorsunuz?
Y: Ürün fiyatlarında 5 farklı katman belirledik. Siz mağazanızda satmak istediğiniz ürünlere ve rekabet durumunuza göre bu 5 farklı katmandan birini seçiyorsunuz. Eğer ciddi bir şekilde rekabete girmek istiyorsanız 1. fiyat katmanını seçiyorsunuz. Bu katman bizim belirlediğimiz en düşük fiyat katmanı. Hedef kitleniz offlinedaysa 4. fiyat katmanından dahi satmanız sizin piyasanın altında bir fiyatla satmanızı sağlayacak. Biz şirketlerle her halükarda %50 kar paylaşımıyla çalışıyoruz. Hangi fiyat katmanından sattığınızın bizim için çok fazla bir önemi yok. Siz ne kadar kazanırsanız biz de o karı bölüşüyoruz.
S: Şirketler kendi pazarlamalarını kendileri yapıyorlar, peki ürünlerde indirim veya kampanya yapma gibi hakları var mı?
Y: Kullanıcılar kendileri bir indirim ve kampanya yapamıyorlar ürünlerde; ama ilerleyen dönemlerde fiyat katmanlarına bir de indirim katmanı eklemek istiyoruz. Yine belli başlı ürünleri seçerek mağazalar belli günlerde belli ürünlerde kampanya yapabilecekler. Çünkü çok serbest bırakırsak insanlar rekabet ortamını abartabilirler. Kendileri için hiç bir maliyeti olmadığı için %0,01 karla bile olsa ürün satmaya çalışacaklar ve böylelikle rekabet konusunda birbirlerini ezmeye çalışacaklar. Bu durumu önlemek için ürünlerin fiyatlarını biz kontrol ediyoruz.
Ürünlerin gönderimini ve faturasını hazırlarken faturanın bir tarafına İncir.com’un bir tarafına da satışı yapan mağazanın logosunu yerleştiriyoruz. Ürün paketlenirken de mağazanın logosunu yapıştırıyoruz kargonun üzerine ve kenarına da “İncir.com güvencesiyle” şeklinde bir etiket yapıştırıyoruz. Küçük küçük birçok mağaza olunca insanlarda güven sorunu oluşabilir; ancak İncir.com’un marka bilinirliği ile kullanıcılara bu güveni sağlamak istiyoruz.
S: Girişimin başarısız olma durumunu önemsiyor musunuz. Mağaza hiç satış yapamadığında ne yapıyorsunuz?
Y: İş yapmayan mağazalar mutlaka oluyor; ama şu ana kadar henüz hiçbir mağazayı kapatmadık. Eğer mağaza hiç iş yapmıyorsa ve kişi de ilgili değilse, bir süre sonra;kullanıcıdan ya ücretli modele geçmesini istiyoruz ya da sistemi kapatıyoruz. Mağazalar için bir satış alt limiti koyduk. 100 TL ve üzerinde aylık satış yaparlarsa hiçbir ücret ödemeden devam edebiliyorlar.
S: Çağrı merkezi kısmını nasıl çözümlüyorsunuz?
Y: Tüm sitelerde bizim iletişim numaramız var ve bir sorun olduğunda müşteri doğrudan bize ulaşıyor. Kullanıcıların sipariş numarasını ya da satın aldığı ürünü soruyoruz. Eğer net bir bilgi olmazsa hangi mağazadan aldığını soruyoruz ve bu bilgileri sisteme girdiğimizde ürün detaylarına ulaşarak tüketiciye yardımcı oluyoruz.
S: Ortaklarınızdan bahsedebilir misiniz?
Y: Şirketin ortakları arasında
melek yatırımcı olarak
Çağlar Erol,
Çiçeksepeti‘nden
Emre Aydın,
Kaan Karamancı ve daha sonra şirkete ortak olan
Soyak Holding’ten Cem Tüfekçi bulunuyor. Bunun yanında kurucu ortaklar arasında
şirketin %15′inin sahibi olan Webdenal.com da bulunuyor.